Instant kredietrisicoanalyse voor rendabele expansie @ Brits kledingmerk

Klik hier voor een pdf van deze klantcase.

Brits kledingmerk voert realtime credit management in om mogelijke risicoscenario’s te identificeren, de cashflow te verbeteren en efficiënt om te gaan met de snelle internationale groei.

Inleiding

De gerenommeerde Britse retailer heeft een lange weg afgelegd sinds de eerste winkel iets meer dan tien jaar geleden zijn deuren opende. Vandaag de dag heeft de retailer winkels door het hele land, kan zij honderden groothandelaars in het VK en Ierland tot haar klanten rekenen en ook de online- en postorder business zijn erg succesvol. Met het oog op de internationale groei, bereidt de retailer zich voor op een samenwerking met nog veel meer franchisepartners en groothandelaars over de hele wereld.

Situatie

Vanwege de dynamische groei, ook internationaal gezien, is het van het grootste belang dat de retailer het betaalgedrag van zijn debiteuren maximaliseert en het kredietrisico minimaliseert.

Door het snelgroeiende aantal commerciële klanten werd het een uitdaging om alle individuele accounts te controleren - zeker voor de dringende kredietaanvragen die meteen beantwoord moeten worden.

Om de juiste kredietbeslissingen te nemen, moesten de risicoanalyseprocessen worden gestroomlijnd om meer inzicht te krijgen in de dagelijks veranderende financiële situatie van binnenlandse en internationale klanten.

Om te blijven groeien, moesten credit controllers ook tijdig accurate en betrouwbare kredietcontroles kunnen uitvoeren om ervoor te zorgen dat het bedrijf op een winstgevende manier en vol zelfvertrouwen in binnen- en buitenland kon uitbreiden.

Oplossing

Het bedrijf deed een beroep op D&B en de online DNBi-oplossing voor credit risk management om het credit risk management van haar internationale klantenportefeuille te automatiseren en om snelle beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot nieuwe handelspartners.

DNBi levert realtime alle informatie, inzichten en analyses die de credit controllers nodig hebben, rechtstreeks op hun desktop. Met realtime updates en voorspellende analyses kan de retailer eindelijk de financiële situatie van duizenden klanten in één muisklik controleren. Die informatie geeft de retailer het nodige inzicht om gedetailleerde kredietbeslissings- en risk management processen op te stellen.

Dankzij de personaliseerbare dashboards is het eenvoudig voor het bedrijf om het exacte betaalgedrag en de financiële risico’s te selecteren die het wil monitoren en alerts in te stellen voor potentiële risico’s of kansen.

Wanneer de financiële gezondheid van potentiële partnerbedrijven gescreend moet worden, kan het bedrijf meteen het financiële verleden en de voorspellende analyses raadplegen van miljoenen bedrijven in meer dan 220 landen.

Resultaat

Het resultaat liet niet op zich wachten. Het bedrijf heeft nu op elk moment een totaal overzicht van zijn volledige portfolio en kan zijn kredietbeleid meteen aanpassen naargelang de trends en het financiële potentieel van zijn klanten.

Met het online dashboard heeft de retailer meteen een overzicht van de huidige financiële situatie van zijn belangrijkste klanten en kan hij inzoomen om een grondigere analyse te krijgen indien nodig.

Automatische toegang tot realtime data over het volledige klantenportfolio heeft de workflow gestroomlijnd. Het is niet meer nodig om voortdurend dezelfde zoekopdrachten en rapporten te genereren. De retailer kan sneller betere beslissingen nemen omdat hij rechtstreeks toegang heeft tot alle accurate realtime data die hij nodig heeft.

De besparing op het vlak van werkuren was aanzienlijk. Nu kan een klein team in realtime proactief risico’s beheren. Duizenden credit accounts uit de internationale klantenportfolio van de retailer vertrouwen nu op de automatische alerts die waarschuwen wanneer er onmiddellijk actie of input vereist is. De rapporten worden bijgehouden in een enkele map. Zo heeft iedereen toegang tot de 'enige echte versie' en kan elke account consistenter beslissingen nemen.

De retailer heeft zijn kredietcontrolesysteem in het VK en daarbuiten met succes geautomatiseerd, en kan meer dan 237 miljoen ondernemingsdossiers opzoeken op DUNS-nummer, naam van de bestuurder, telefoonnummer, enz. Door de voorspellende ratings en instant credit score kost het minder tijd nieuwe klanten te verwerken en worden er accuratere beslissingen genomen.

Nu de retailer blijft uitbreiden in binnen- en buitenland, kunnen de credit controllers de stijgende kredietaanvragen en het groeiende klantenbestand makkelijk beheren - dankzij de online oplossing DNBi.

Gerelateerde producten

Om dnb-belgium.be goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >