De volledigheid en kwaliteit van de data van D&B is uniek

 

‘Het is de enige partij die in zo’n omvang, zulke kwaliteit kan leveren.’ Duidelijk taal van Vincent de Pooter, manager CRM & E-Business van Van Gansewinkel Groep. Het bedrijf wilde meer investeren in marketing en verkoop en nam Dun & Bradstreet (D&B) in de arm.

 

De vraagstelling

‘De vraag waarmee we D&B hebben benaderd, was drieledig. Op de eerste plaats wilden we onze klantgegevens verrijken. Denk daarbij aan informatie over de branches waarin wij actief zijn, inzicht in de kwaliteit van de opgeslagen informatie en het uitbreiden van de hoeveelheid data die we al bezaten. Daarnaast wilden we meer inzicht in de marktpotentie, zowel geografisch als qua marktsegmenten. Onze derde wens was het eenvoudig kunnen selecteren van de adresgegevens van potentiële klanten. Vanwege onze groeiambitie zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe klanten. Het doel dat we vooraf hebben gesteld, was om minimaal 85 procent van onze klantgegevens te valideren en verrijken. Hiervoor was het noodzakelijk om van zo veel mogelijk klanten het DUNS-Nummer te achterhalen. Dat is het unieke nummer waarmee bedrijven geregistreerd staan bij D&B. Uiteindelijk hebben we ons doel ruimschoots bereikt, want we hebben bijna 90 procent van ons klantenbestand gevalideerd en verrijkt. Waarom geen 100 procent? Dat heeft onder andere te maken met het feit dat particulieren geen DUNS-Nummer bezitten.’

  

Meer internationale focus

Van Gansewinkel en D&B werken al drie jaar samen, maar De Pooter oriënteerde zich ook elders. 'Onze wensen zijn de laatste jaren veranderd. Er is meer internationale focus en een toenemende behoefte aan inzicht in het marktpotentieel. We zijn bewust zelf op zoek gegaan naar een strategische partner om onze marketing en verkoopactiviteiten te versterken. Opnieuw kwam D&B in de pitch als beste uit de bus. De sterke zoek- en selectiemogelijkheden voor bedrijvendata en de goede prijs-kwaliteitverhouding gaven de doorslag. De grootste toegevoegde waarde van D&B zijn de volledigheid en kwaliteit van de data die ze verstrekken. Het is de enige partij die in meerdere landen die kwaliteit kan leveren.'

 

Gericht selecteren met Market Insight

‘Na het inventariseren van onze behoefte kwam D&B met het voorstel om het product Market Insight te gebruiken. Deze tool bevat een database, met daarin de gegevens van alle bedrijven en instellingen in Nederland en België. D&B heeft onze klanten gematched en verrijkt met de aanvullende data waarover het beschikt. In Market Insight hebben we hierdoor inzicht in al onze klanten en prospects. De Pooter: Met Market Insight kunnen we, aan de hand van een groot aantal kenmerken, gericht selecties maken van potentiële klanten. Belangrijk is ook dat D&B alle betrokken medewerkers van Van Gansewinkel Groep heeft getraind in het gebruik van het systeem.’

 

De Resultaten

Het resultaat van Market Insight is nog niet exact meetbaar in aantallen of omzet. Feit is wel dat we nu een hele effectieve manier hebben om nieuwe klanten te benaderen en meer inzicht hebben in onze bestaande klanten. 'Er vinden tienduizenden contacten plaats met bedrijven die voor ons relevant zijn, waarvan de gegevens afkomstig zijn van D&B. Daar komt nog bij dat we nu een helder profiel hebben van hoe we in de markt staan. We weten geografisch waar nog veel potentie is en kunnen gericht actie ondernemen. Dankzij uitvoerige postcodeanalyses hebben we bovendien inzicht gekregen in locaties die logistiek gezien waardevol zijn. Tot slot zijn de grotere, veelal internationale bedrijven met meerdere locaties, beter in beeld dan voorheen.’

 

Samenwerking met D&B

De Pooter is zeer tevreden over de continuering van de dienstverlening. ‘D&B is een gerenommeerde internationale partij. Voor een meerjarige strategische verbintenis is dat erg belangrijk, om de continuïteit van onze activiteiten te waarborgen. Ondanks de omvang van D&B slaagt het erin om klant- en servicegericht te blijven. De organisatie is toegankelijk in de benadering en zit kort op de bal als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Van Gansewinkel wil bijvoorbeeld de data in zijn CRM-systeem op een efficiëntere manier beschikbaar maken. D&B heeft oog voor deze wens en investeert veel tijd en energie om ons hierin te voorzien en een integratie van D&B data mogelijk te maken.’

Over Van Gansewinkel

Van Gansewinkel Groep is een afvaldienstverlener en leverancier van grondstoffen en energie. Het bedrijf zamelt afval in, verwerkt dit waar mogelijk tot grondstoffen en wekt door afvalverbranding energie op. Thuisbasis is de Benelux waar ze meer dan 130.000 klanten hebben. Daarnaast is Van Gansewinkel Groep ook actief in Frankrijk, Polen, Portugal, Hongarije en Tjechië. Met 5.800 medewerkers realiseert de groep een jaaromzet van 1,1 miljard euro.

Om dnb-belgium.be goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >