09-05-2012

Belgische bedrijven blijven betrouwbare betalers, aantal stipte betalers daalt opmerkelijk in Nederland

Belgische bedrijven betalen hun facturen steeds stipter, zo blijkt uit de trimestriële studie van Dun & Bradstreet (NYSE: DNB) over het betaalgedrag van bedrijven. Nederland, dat op de tweede plaats van meest stipte betalers staat, ondervindt daarentegen een vrij grote daling in het aantal op tijd betaalde facturen en ging er maar liefst 10 procentpunten op achteruit sinds begin vorig jaar.

Voor dit onderzoek nam D&B, aanbieder van state-of-the-art platformen voor het beheer van wereldwijde handelsinformatie, het betalingsgedrag van bedrijven uit negen Europese landen onder de loep. België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk werden in de studie opgenomen. Het onderzoek spitst zich toe op drie parameters:

1. Het percentage betalingen binnen de gestelde termijn
2. Het aantal dagen dat bedrijven gemiddeld te laat betalen
3. Het percentage ‘wanbetalers’ (betaling factuur meer dan 30 dagen na vervaldatum).

 

Stipte betalingen: stijging in België, daling in Nederland


Het aantal Belgische ondernemingen dat zijn facturen binnen de gestelde termijnen betaalt, blijft stijgen, zo becijferde D&B. Deze trend was in de loop van 2011 al vast te stellen en zet zich nu in Q1 2012 gestaag voort. Met 42,9% stipte betalers staat België op plaats vier in de ranking van de deelnemende eurolanden. Met dit resultaat blijft ons land ruim boven het Europese gemiddelde van 36,9%.

Bij onze noorderburen is een omgekeerde tendens vast te stellen; het aantal stipte betalers daalde in Nederland in een jaar tijd van 54,5% (Q1 2011) naar 45,9% (Q2 2012). Jean Weemans, Trade Consultant bij D&B, legt uit: “De Nederlandse economie lijdt sterk onder de huidige economische malaise. Daarnaast zijn de sterke besparingen die in Nederland worden aangekondigd en de politieke onzekerheid eveneens nefast voor het ondernemingsklimaat.” Duitsland, nog steeds de beste leerling van de Europese klas op dit domein, ondervond eveneens een daling in het percentage stipte betalers. Deze terugval is echter minder uitgesproken: van 56,9% (Q1 2011) naar 54,8% (Q1 2012). Zeer lage scores vallen op te tekenen voor Portugal (slechts 21,6% stipte betalers), Ierland (22,6%) en Verenigd Koninkrijk (25,5%).


Stipte betalingen: facturen die binnen de vervaltermijn betaald worden
(van meest naar minst stipte betalers)


Bij deze cijfers hoort wel een kanttekening: de gebruikelijke betalingstermijnen in de opgenomen eurolanden kunnen van elkaar verschillen. Terwijl in België vaak een betalingsperiode tussen 30 en 60 dagen wordt gehanteerd, geldt in bijvoorbeeld Spanje en Italië een termijn van 120 dagen. Vandaar dat Italië in deze lijst beter scoort dan België.

 

Minder betalingsvertraging


Dun & Bradstreet onderzocht verder het aantal dagen dat ondernemingen hun facturen te laat betalen. Koploper hier is opnieuw Duitsland, met slechts vier dagen vertraging. Wat Belgische bedrijven betreft, bedraagt dit gemiddeld 12 dagen, goed voor een gedeelde derde plaats met Frankrijk. Dezelfde score werd eveneens behaald in het laatste kwartaal van vorig jaar. Dit resultaat betekent evenwel een daling van twee dagen ten opzichte van Q1 2011. Portugal, Spanje en Ierland zijn ook hier de hekkensluiters met respectievelijk 20,18 en 17 dagen betalingsvertraging. Ter vergelijking: het Europese gemiddelde bedraagt 13,6 dagen.

Aantal dagen betalingsachterstand

 
Belgische wanbetalers in middenmoot


Wanbetalers worden in deze studie gedefinieerd als zij die hun facturen meer dan 30 dagen na vervaldatum betalen. Belgische ondernemingen scoren op dit vlak in Q1 2012 opnieuw net boven de middenmoot en eindigen vierde in de lijst met 6,5% wanbetalers, vlak na Duitsland (6,1%). Nederland kent dan weer het laagste aantal slechte betalers (3,41%), terwijl Portugal het zwakste resultaat behaalt (20,1% wanbetalers). Ook Spanje scoort met 16,4% zeer slecht op deze parameter.

Wanbetalingen: facturen die meer dan 30 dagen na de vervaldatum worden betaald

Jean Weemans geeft volgende tip: “We raden elk bedrijf aan om de betaling van de facturen proactief op te volgen en zeer kort op de bal te spelen. Houd uw klanten goed in de gaten om te vermijden dat u met een aantal onaangename verrassingen geconfronteerd wordt.”

Laatste Twitter bericht

Laatste nieuws

Om dnb-belgium.be goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. sluiten >